آخرین اخبار روز ایران و جهان را در این سایت بخوانید.

اخبار روز ایران و جهان

سقوط آزاد قیمت ارز و طلا

بازدید : 469 |
درباره : اقتصادی , اجتماعی , |
تاریخ : سه شنبه 16 آبان 1391 زمان : 17:29

امروز هر دلار امریکا در بازار آزاد به کمتر از 2 هزار و 900 تومان رسید...


دیگر متقاضیان انبوه ارزهای مختلف که تا پیش از مهرماه به چهارراه استانبول و تقاطع منوچهری و فردوسی سر می‌زدند، اکنون با ثبت سفارش خود در مرکز مبادلات ارزی و دریافت حواله، ارز مورد نیاز خود را از شعب ارزی بانک‌ها تأمین می‌کنند. با بخشنامه اخیر بانک مرکزی حتی مسافرانی که راهی خارج از کشور هستند، بیماران و دانشجویان غیربورسیه نیز مدتی است به سراغ دلالان خیابان فردوسی نمی‌روند. بازار ارز خیابان فردوسی دیگر آن ازدحام و غوغای گذشته را ندارد و کسب و کار دلالان مثل سابق سکه نیست اما از روز یکشنبه هفته جاری یک بار دیگر تحولات بازار آزاد ارز خبرساز شد، البته این بار افزایش لحظه‌ای و آنچنانی قیمت ارز تیتر رسانه‌ها نبود، بلکه این بار سقوط آزاد قیمت‌ها خبرساز شده است.
دلار آزاد به مبادله‌ای نزدیک‌تر شد
درحالی که بازار آزاد ارز پس از بازگشت ثبات و مهار نوسانات شدید در مقابل کاهش قیمت مقاومت می‌کرد، اما از روز 14 آبان‌ماه با آغاز روند نزولی قیمت‌ها این مقاومت شکسته شد. بر این اساس نرخ دلار که به صورت غیرواقعی بالای 3 هزار تومان جا خوش کرده بود با یک سقوط آزاد ظرف دو روز (14و 15 آبان) به زیر 3 هزار تومان رسید و به نرخ مرکز مبادلات ارزی نزدیک‌تر شد. تا زمان تنظیم این گزارش هر دلار امریکا با افت چندصدتومانی به کمتر از 2 هزار و 900 تومان رسید.
بدین ترتیب اختلاف نرخ دلار آزاد و مبادله‌ای به حدود 400 تومان رسیده است. براساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران روز گذشته قیمت دلار مبادله‌ای 25105 ریال تعیین شد که این نرخ نیز در روزهای اخیر روند نزولی به خود گرفته است و نسبت به روز قبل از آن (25225 ریال) نیز 12 تومان کاهش نشان می‌دهد. همچنین یورو 32198 ریال قیمت‌گذاری شده که این ارز نیز نسبت به روز یکشنبه (32379 ریال) 18 تومان ارزان‌تر شده است. درهم امارات هم با نرخ 6835 ریال در مقایسه با روز قبل از آن 3 تومان کاهش نشان می‌دهد. بر این اساس در روز دوشنبه به غیراز وون کره جنوبی قیمت تمام ارزها در مرکز مبادلات ارزی کاهش داشته است.
همه فروشنده‌اند
با آغاز روند نزولی قیمت‌ها در بازار آزاد ارز، اکثر فعالان این عرصه فروشنده شده‌اند و از خرید ارز پرهیز می‌کنند. یکی از فعالان بازار ارز خیابان فردوسی در این زمینه به خبرنگار گفت: در روزهای اخیر هر کسی که ارز دارد سعی می‌کند آن را بفروشد.
وی افزود: پس از چند هفته‌ای که نرخ ارز در بازار آزاد ثابت بود، قیمت‌ها در چند روز اخیر رو به کاهش گذاشته است. این فعال بازار آزاد ارز اظهار داشت: بدین ترتیب دیگر کسی امید به افزایش دوباره قیمت ارز ندارد.
به گفته وی در حال حاضر بازار آزاد یکطرفه شده و همه فروشنده شده‌اند.
وی تصریج کرد: از ترس زیان بیشتر کسانی که در روزهای قبل ارز خریداری کرده بودند موجودی خود را می‌فروشند. این فعال بازار ارز خیابان فردوسی در پاسخ به این سؤال که آینده قیمت ارز در بازار آزاد را چگونه پیش‌بینی می‌کند، گفت: آنچه مسلم است بازار ارز کشور آرام شده و دیگر دچار نوسانات شدید نمی‌شود. وی اضافه کرد: بر همین اساس به نظر می‌رسد قیمت‌ها در آینده باز هم کاهش یابد و به نرخ واقعی نزدیک‌تر شود.
روند کاهش نرخ ارز ادامه می‌یابد
تنها فعالان بازار آزاد، ارز ارزان را در دورنمای تحلیل‌های خود نمی‌بینند بلکه سخنگوی اقتصادی دولت اعتقاد دارد روند کاهش نرخ ارز ادامه می‌یابد.
سیدشمس‌الدین حسینی با بیان این‌که تلاش دولت بر تک‌نرخی کردن ارز متمرکز است، گفت: این کار باید در قالب یک برنامه حساب شده انجام شود تا به سرانجام برسد. وی درخصوص سیاست دولت در زمینه نرخ ارز تأکید کرد: تلاش دولت تک‌نرخی کردن ارز در کشور بوده و همچنان هست. این عضو اقتصادی کابینه دهم با بیان این‌که تصور می‌کنم حرکتی که آغاز شده (راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی) موجب کاهش یافتن قیمت ارز در بازار موازی شده است، گفت: امیدواریم با اجرای موفقیت‌آمیز این سیاست به سمت تک‌نرخی‌شدن ارز برویم.
آغاز مرحله سوم فعالیت مرکز مبادلات ارزی
مرحله سوم فعالیت مرکز مبادلات ارزی کشور با هدایت همه مشتریان بانک‌های خصوصی و دولتی به شعب ارزی آغاز می‌شود. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی همه متقاضیان ارز به نرخ مبادله‌ای با ارائه اسناد و مدارک لازم از جمله اوراق ثبت سفارش براساس اولویت‌های کالایی می‌توانند به شعب مزبور مراجعه کنند و ضرورتی به مراجعه حضوری به مرکز مبادلات ارزی ندارند. این گزارش می افزاید: پس از انجام مذاکرات لازم بین متقاضیان ارز و بانک‌های عامل درخصوص نوع ارز، محل عرضه، مقصد ارز و نرخ مبادله‌ای، بانک‌های عامل پس از کنترل اسناد و مدارک جهت دریافت کد تخصیص ارز و صدور گواهی ثبت آماری، اطلاعات مزبور را به صورت الکترونیک به نمایندگان بانک‌ها در مرکز مبادلات ارزی ارسال کنند.
بانک مرکزی در تعامل با بانک‌های عامل نسبت به تخصیص ارز و صدور گواهی ثبت آماری اقدام کرده تا بانک عامل پس از واریز صددرصد معادل ریالی ارز توسط مشتری نسبت به خرید ارز از بانک مرکزی و متعاقباً‌ انتقال آن به بانک کارگزار خارجی اقدام کند. لازم به ذکر است تمام اقدامات فوق به صورت الکترونیک انجام خواهد شد و نمایندگان بانک‌های عامل‌ در مرکز مبادلات ارزی صرفاً به بررسی تقاضاهای واصله از شعب ارزی و تأمین ارز مربوطه با هماهنگی بانک مرکزی خواهند پرداخت.
افت کم سابقه قیمت سکه
روند کاهشی قیمت‌ها پس از بازار ارز سری هم به بازار طلا و سکه زده به طوری که در چند روز اخیر قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی بیش از 400 هزار تومان کاهش یافته است. روزگذشته در بازار تهران، قیمت سکه طرح قدیم با افتی بسیار به یک میلیون و 140 هزار تومان، سکه طرح جدید یک میلیون و 145 هزار تومان، نیم‌سکه 572 هزار تومان، ربع سکه 287 هزار تومان و سکه یک گرمی به 163 هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر گرم طلای 18 عیار 115 هزار و 880 تومان در بازار تهران به فروش رسید که در مقایسه با هفته‌های گذشته با کاهش چشمگیری مواجه شده است. در ماه‌های اخیر نرخ جهانی طلا با کاهش 5/4 درصدی تأثیر زیادی بر بازار داخل داشته است.



برچسب ها : قیمت ارز و طلا , نرخ دلار , دلار آزاد , قیمت دلار , قیمت سکه , گرم طلا ,
نویسنده : مدیر | نظرات (0)

اخبار مرتبط

آخرین خبرها

اسامی داوران هفته نخست لیگ برتر اعلام شد
حمله بی‌سابقه پروین به وزیر
طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی
حسین فریدون پنجم شهریور محاکمه می شود
هانیه توسلی هم در تلویزیون ممنوع شد
تلاش بغداد برای کاهش تنش تهران لندن
اتحادیه املاک کرج: خانه ارزان شد اما اجاره پایین نیامد
قلعه نویی: اگر فحاشی 100 هزار نفر خوب است آن را به حسن زاده تقدیم می کنم
دروازه بان برزیلی برای حضور در تیم گیتی پسند وارد ایران شد
دزدی هنگفت از جنیفرلوپز
احتمال صدور حکم سه سال حبس برای نجفی
بویینگ 80 فروند هواپیما به ایران می‌فروشد
دوقلوهای داعشی مادر خود را سر بریدند!
واکنش‌ ها به نتایج همه پرسی در انگلیس
رقم کمک هزینه مسکن نمایندگان مجلس
سود وام مسکن کاهش یافت
راز قتل بازیکن سایپا
شبکه "من و تو" جای سالار عقیلی نیست!
مذاکره هوایی ایران و آمریکا کلید خورد
قیمت روز خودروهای وارداتی در بازار+ جدول
کاهش 100 هزار تا 6 میلیونی قیمت خودرو
حضور ناو جنگی ائتلاف دریایی خلیج عدن در ۵ مایلی کشتی «ایران شاهد»
تولید یک هواپیمای جدید 70 نفره در ایران
قیمت دیپلم و لیسانس و دکترا در بازار آزاد!
شش دلیل برای خوردن شکلات تلخ
خواهرزاده فردین در سریال درحاشیه+ تصاویر
چهار باور غلط درباره دویدن
اوباما: ایران بایدبخشی‌از راه‌ حل‌ یمن باشد
ادامه روند کاهشی قیمت اوراق مسکن
ابوبکر البغدادی زخمی شده است؟

ارسال نظر برای این خبر


کد امنیتی رفرش